fbpx

Petua dipermudahkan rezeki setiap hari.

Posted on

Usaha sahaja tidak mencukupi

  • Ingatlah Allah sedang memerhatikan kamu

Kekurangan menyedari dan mengingati Allah, Tuhan yang Maha Esa adalah beberapa sebab utama kekurangan kekayaan dan kebahagiaan yang mencukupi. Itulah sebabnya mengapa orang beriman tidak pernah mengeluh mengenai sebarang kekurangan, melainkan kebiasaan mereka yang lemah iman.

  • Sentiasa bergantung pada Allah yang maha kuasa

Isu-isu seperti hilang akal adalah biasa pada masa kini, semua orang mencari bantuan di suatu tempat, sesetengah berjumpa ahli psikologi, manakala yang lain pergi ke yang dikenali sebagai pembantu rohani, mereka lupa akan hakikat bahawa yang berkuasa hanyalah pencipta alam semesta, Allah s.w.t. dan itu adalah tanda iman yang lemah.

  • Bersyukurlah kepada Allah untuk apa yang sudah anda miliki

Memohon dan berdoa agar bantuan berterusan dan ganjaran dari  yang Maha Pemurah melalui zikir dan keredhaan-Nya adalah bukan sahaja  keperluan bagi kita untuk layak menerima keberkatan-Nya. Tetapi ia juga adalah sangat penting untuk bersyukur kepada Allah s.w.t. untuk semua yang telah yang beliau berikan pada masa terdahulu dan sekarang.

  • Mencari rezeki  melalui cara yang halal dan ikhlas dalam urusan harian

Beriman kepada Allah bukan sahaja dengan mengucap dua kalimah syahadah. Beriman juga tertakluk kepada perlakuan dan tindakan harian yang dilakukan. Dalam kita sibuk mencari rezeki untuk menyara kehidupan seharian, ramai yang tidak ingin ambil tahu mengenai punca rezeki mereka. Harta dan pencarian yang dikumpul haruslah dari sumber yang halal. Bahkan cara mendapatkan harta dan sumber pendapatan juga haruslah datang dari cara yang baik. Jika seseorang itu berniaga, tetapi mengubah harga barang bagi mendapatkan keuntungan lebih, walhal apa yang dijual adalah barang yang berada didalam kondisi yang tidak baik, maka dari manakah keberkatan rezeki itu akan datang? Adakah seseorang itu merasakan tindakannya mendapat keredhaan di sisi Allah s.w.t.? Yakinlah bahawa bersifat jujur dan amanah dalam mencari rezeki akan membawa kepada keberkatan dalam rezeki tersebut. Walaupun keuntungan hanya sedikit.

  • Sentiasa mencari pengampunan dan jalan kebenaran Allah

Jika seseorang itu sering melakukan dosa dan perkara-perkara yang diarang Allah s.w.t., maka tidak hairanlah semakin susah untuk dia mendapat rezeki yang melimpah dari-Nya. Untuk menguatkan pertalian dari seorang hamba kepada Tuhanya, mohonlah, berdoalah agar diberi kepampunan. Tiada siapa yang dapat memberi selain dari Allah s.w.t. Dan dari doa tersebut akan datang keberkatan dari-Nya, in sha Allah.

  • Biasakan diri memulakan sesuatu dengan lafaz “Bismillahirahmanirahim

Walaupun ramai yang mengetahui mengenai kepentingan mengucapkan “Bismillah” sebelum sesuatu perbuatan, namun tidak ramai yang betul-betul memahami kesan ucapan tersebut ke atas apa yang akan dilakukan mereka. Tujuan kita mengucakpan “Dengan nama Allah” adalah supaya perbuatan kita mendapat keberkatan dalam melakukan perbuatan itu, perlindungan dari gangguan dan pertolongan untuk dipermudahkan melakukan sesuatu. Tiada siapa lagi yang lebih baik untuk membantu melaikan Allah s.w.t.

  • Mendalami ayat-ayat Al-Quran

Impak Al-Quran terhadap kehidupan seharian adalah jelas dalam sejarah kaum Arab. Secara umunya kita dapat melihat bagaimana Al-Quran menyatukan dulunya kaum yang berbelah bahagi. Dimana baginda Rasulullah s.a.w. Yang dahulunya buta huruf, menjadi pemimpin kaum mereka. Dan bertapa pentingnya beriman kepada Tuhan yang satu, Allah s.w.t., dapat memberi kehidupan yang sama rata, yang diberkati dan dirahmati Allah s.w.t. Ini jelas menunjukkan bahawa, Al-quran mengandungi surah dan ayat-ayat tertentu yang mengingatkan kita tentang perkara-perkara seperti berkat-berkat Allah, rahmat dan iman serta kebergantungan dalam satu Tuhan, dan syukur kepada-Nya dan banyak lagi kaedah yang berguna, yang menjadi dasar untuk mencapai barakah dalam kehidupan.

  • Amal jariah – berbelanja dijalan Allah

Memberi sumbangan ke jalan Allah SWT, sama ada bagi membantu orang miskin, perbelanjaan untuk tujuan Jihad, atau menderma bagi pembangunan masjid, atau sebagainya, dikatakan sebagai salah satu jalan terbaik untuk meningkatkan kekayaan seseorang melampaui imaginasinya. Itulah sebabnya Uthman (R.A) selepas menghabiskan banyak untuk Yang Maha Kuasa, tidak pernah mengalami penurunan dalam kemakmurannya.

  • Memupuk perpaduan dalam setiap perkara

Terdapat penekanan yang besar terhadap keharmonian dan kesepakatan dalam agama kita. Kita dapat mencapai sasaran  dalam masa yang lebih rendah melaluinya. Salah satu contoh utama kesatuan dilihat dalam pertempuran parit (Ghazwa Khandak) ketika Rasulullah SAW sendiri mengambil bahagian dalam menggali parit di depan kota Madinah, dan menunjukkan dengan contoh tentang produktiviti dan mendengar arahan, Dimana umat Islam memenangi pertempuran itu akhirnya dari kaum Mekah yang kuat.

  • Elakkan terlebih belanja/boros

Salah satu penyebab utama tidak dapat kehidupan yang memuaskan adalah keinginan untuk keuntungan yang lebih dan kemahuan materialistik, dan membazir atau boros dalam membelanjakan sumber. Mengehadkan keinginan untuk sesuatu dapat membantu dalam memperoleh keberkatan dalam pelbagai perkara. Ini adalah kerana semakin kurang harapannya, semakin banyak perkara yang kelihatan lebih berharga. Islam juga menekankan mengenai kehidupan secara sederhana. Seseorang itu harus bijak membezakan keperluan dan kehendak. Dengan cara ini, in sha Allah dapat sedikit sebanyak membantu mengurangkan belanjawan seseorang.

Connect with us  
GET OUR LATEST UPDATES